Opmerkelijk

Wanneer je net in een nieuwe omgeving bent zijn er veel dingen die opmerkelijk zijn, omdat ze anders zijn dan je gewend bent. Zolang je er maar vaak genoeg mee geconfronteerd wordt, zullen ze steeds minder op gaan vallen.

Ik schrijf ze dan ook maar snel op, voordat het mij ook al niet meer op gaat vallen.

Zoals ik al eerder heb geschreven wordt hier bijna alles met de auto gedaan. Voor de kortste ritjes wordt de auto gepakt en ook voor een bezoekje aan de pinautomaat hoef je niet eens je auto uit te stappen….
MACU, WVC-ATM-800x600

De presidentsverkiezingen zijn hier uiteraard een hot item. Afgelopen week konden de mensen bij ons in de staat stemmen. De echte die-hard Amerikaan laat dit dan ook graag merken door vlaggen met VOTE erop te plaatsen in hun tuin.
img_0749

Dat Amerikanen erg patriottisch zijn is wel algemeen bekend. Toch hebben we met verbazing geluisterd naar het verhaal waar Jevi vorige week mee thuis kwam. Elke ochtend voordat de les begint moeten alle kinderen naast hun tafeltje gaan staan met hun hand op het hart en wordt het volkslied uit volle borst meegezongen. Blijkbaar was Jevi er na drie weken al aan gewend, want hij maakte er helemaal geen punt van. Hij kan zelfs al een heel groot deel meezingen….
Om dan vervolgens van Jevi te horen dat de kinderen in z’n klas allemaal nog niet kunnen klokkijken. Toch net iets andere prioriteiten.

Twee weken geleden had Milan opeens een erg rood oog. We dachten dat het door het zand kwam na ons bezoekje aan het strand. Maar 2 dagen later was het bij Luka ook raak. Weer een dag later waren mijn ogen ook ontstoken.
In Amerika heb je niet een huisarts waar alle gezinsleden terecht kunnen. Voor de kinderen zijn er speciale kinderartsen en volwassenen gaan naar een soort algemene arts. Voor de kinderen hebben we dit al geregeld voordat we hier kwamen, maar voor onszelf nog niet. Gelukkig vond ik snel een arts waar ik terecht kon. Ook hier mocht ik eerst een complete papierwinkel invullen voordat ik ingeschreven kon worden en werd er een soort algemeen onderzoek gedaan. De arts schreef een recept voor een paar oogdruppels, die ik bij de apotheek in de supermarkt vervolgens op kon halen (ideaal). Voordat ik vertrok mocht ik nog wel even deze registratie afrekenen….303 dollar!
Bij de apotheek gaf de medewerker aan dat ze eerst even ging checken met mijn verzekering of de kosten van de oogdruppels vergoed zouden worden, dit was het geval en ik kreeg de oogdruppels mee. Om vervolgens op het etiket te lezen dat zo’n ieniemienie potje 187 dollar kost!
Dat is bijna 500 dollar in een uurtje tijd.
In Nederland had dit grapje mij € 28 (consult) + € 12 (exact dezelfde oogdruppels) gekost.
En maar klagen over de zorg in Nederland….

Alle huizen hebben een brievenbus langs de weg. Aan de zijkant zit een soort rode vlag. Het heeft even geduurd voordat we doorhadden waar deze vlag voor is. Wanneer je de vlag omhoog zet, weet de postbode dat je uitgaande post hebt en zal deze voor je meenemen naar het postkantoor. In Nederland lopen we naar de brievenbus, maar dat is hier natuurlijk geen optie….
mailboxflag

 

2 thoughts on “Opmerkelijk”

  1. Die uitgaande post, ideaal! En de ATM is geweldig zo grappig een drive in. En wat betreft de zorg in NL. Het kan altijd duurder. Wat betalen ze daar maandelijks als ze verzekerd zijn?

    Like

    1. Het is hier nog niet verplicht om verzekerd te zijn voor ziektekosten (Dat probeert Obama er nog steeds doorheen te krijgen “obamacare”)
      De verzekeringen zijn erg verschillend, met honderden keuzemogelijkheden, waardoor de kosten erg variëren. Maar een gezin betaalt voor een goede verzekering bijna 500 dollar per maand. Hierdoor zijn er heel veel mensen niet (goed) verzekerd.

      Like

Geef een reactie

